mandag den 15. september 2008

The critic's chronicle...

I 2007 blev jeg opsnappet på Scope.dk af en bruger som søgte nogle filmanmeldere til Filmnet.dk. Jeg havde både tiden og lysten, og idet jeg skulle til at påbegynde mit speciale, som også omhandlede filmanmeldere, fik jeg en god praktisk erfaring og en god kontaktflade jeg kunne drage nytte af.

Jeg anmelder stadig, for jeg elsker det - og gør det gratis. Det er en spændende skrive- og formidlingsproces at anmelde film og jeg får gode muligheder for at vurdere kritikerens rolle og betydning.

Engang imellem har jeg bøffet i det...
Det er anmelderens mantra ikke at lave alt for kommercielle sætninger, for distributionsselskaberne tager ofte citater fra positive anmelder og bruger det i markedsføringen. Dette er en acceptabel symbiose mellem anmelderen og industrien, men blandt amerikanske filmkritikere findes begrebet "quote whore" der definerer anmeldere som præfabrikere rappe citater, der nemt kan tages ud af anmeldelsens kontekts. Eksempelvis "tour de force" eller "rollercoaster thrillride" er klassiske eksempler.


Enkelte gange har jeg selv været så fascineret over en film, at jeg fandt aftrækkeren og skød et rigtig sælger-citat af. Eksempelvis (om Death Proof) "Tarantino har fyldt nok blyholdig benzin på tanken til at blæse hovederne af publikum". SF-film snuppede den, brugte den i al markedsføringen og trykte det på dvd-coveret. Set i bakspejlet var citatet måske nok lidt corny.

Flere film...

I dag har jeg anmeldt 61 forskellige film, både biograf- og dvd-film, plus lidt øvrige tv-serier og konsolspil. Anmeldelserne ligger stadig på http://www.filmnet.dk/ men nogle har tabt billederne pga. tidligere serverflytning.

Listen er i kronologisk rækkefølge baseret på udgivelsestidspunkt (de ældste først).

Nodevenderen ...den første anmeldelse, måske lidt for kantet, kedelig og konventionel.
Notes on a Scandal ...her fyrede jeg også et par eksplicitte salgs-citater af.
Letters From Iwo Jima
The Wind That Shakes the Barley
Den Sorte Madonna
Shortbus
Wild Hogs
SAWIII (dvd)
Black Dahlia (dvd)
Sarajevo - Håbets Sang
...jeg var ret hård, for jeg mener ikke up-market nødvendigvis er lig med god kvalitet.
Science of sleep (dvd)
Next
Der var engang en dreng (dvd)
Spider-man 3 ...jeg fortryder min alt for positive anmeldse. Måske var jeg lidt forblændet af forventningen til filmen.
Zodiac
Pirates of Carabbian 3
Captain Alatrista
Death Proof
The Hitcher 2007
Red Road
Die Hard 4.0
Bobby
Vacancy
Planet Terror
Mr Brooks
The Simpsons Movie
Bordertown (dvd)
Epic Movie (dvd)
Rush Hour 3
Superbad
Hjemve (dvd)

Ratatouille ...den første (og eneste) film jeg har givet top-karakterer.
Halloween
Far til Fire 2 - I stor stil (dvd)

Min Nabo Totoro
Perfect Stranger (dvd)

The Last Mimzy (dvd)
Inland Empire ...her modsatte jeg mig David Lynch disciplene. - Jeg mente ikke den var optimal.
The Assasination of Jesse James...
Karlas Kabale
Hairspray
30 Days of night
I'm not there

Surf's Up
Det Gyldne Kompas
Jungledyret Hugo 3
I Am Legend
Bug (dvd)
Creepshow3 (dvd)

Aliens vs. Predator 2 Lidt spændende at skrive, for jeg var klar over at min positive anmeldelse ville modsætte sig alle øvrige anmeldelser, men en gang imellem er det sjovt at udfodre kritikernes normer.
Børnehjemmet
3.10 to Yuma
Appleseed Ex Machine (dvd)
10,000 BC (dvd)
Showgirls (dvd)
The Spiderwick Chronicles (dvd)
Cleaner (dvd)
The Hottie & The Nottie (dvd) ...dårlig film, men sjov at skrive. Indledningsvis kunne jeg reflekterer over den sure anmelder...

Asterix og De Olympiske Lege (dvd)
En Grimm Historie (dvd)
Margot at the Wedding (dvd)
Superhero Movie (dvd)
Shine A Light (dvd)


Ingen kommentarer: